• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vilka skulder ska jag lösa?

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Jag tycker du ska göra det som känns bäst. Känns det bra att bli av med dom tre med hög ränta som du föreslog så kör på det. Så är du av med tre skulder du aldrig mer behöver tänka på.

Ser nu att dom redan dragits också, det är nog lika bra så är dom skulderna borta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Halens var ännu värre som jag löste :D Betalade 796 kr/månaden och skulden sjönk med ungefär 200 kr/mån...
Är ju som att välja mellan pest eller kolera =) Jag återkommer om några dagar så ska jag posta mitt aktuella kreditbetyg. Sedan ska jag kämpa med det fram till årsskiftet.
Då bör jag vara nere på totala skulder om ca 350.000 kr och ha en förfrågan på mig. Borde väl finnas förutsättningar för typ Norwegian då =)
Kämpar på. Glad att jag hittade hit =)
Tack för din hjälp.

Medlemslånet du har hos SEB har väl ganska nyktra villkor? jag skulle säga att om du är nere på350 och bara en förfrågan borde du kunna få ett medlemslån hos någon bank som klumpar ihop rubbet, det är bättre än norwegians villkor.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Hej och välkommen hit!

Lite synd att du hann betala bort skulder som inte syns på UC, men å andra sidan skapar det ju en hel del extra utrymme för dig varje månad framöver så inte allt för stor skada skedd :)

Jag hade i ditt läge, beroende på hur kreditbetyget ser ut, satsat på att samla alla skulder förutom lånet hos SEB i en första runda så att säga hos Bank Norwegian, och sedan efter ett par månader försöka binda ihop dessa två hos någon annan, alternativt höja hos SEB.

...men utan kreditbetyg är det svårt att veta om det är bästa sättet...
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Jo medlemslånet är hyfsat ok. Men resten är mer tveksamma.
Vad gäller SEB så är det enkla lånet. Ligger idag på 6,62%. Är medlem i Unionen som har 4,93 om man söker via facket. Kanske ska testa det när jag ska baka ihop?

Sedan vet jag inte vilken taktik jag ska ha när det drar ihop sig. Jag har dragits med dessa skulder länge. När det var som värst var det 18 skulder som var uppe i 600K.
Nu strävar jag åt att baka ihop det. Såg en annan medlem här som lyckades baka ihop allt hos Norwegian först och sedan hos en vanlig bank. Bara att få baka ihop det skulle kännas skönt för att komma ner i månadskostnad.
Idag betalar jag ca 14.300 kr/månaden på dessa krediter. Då amorteras 10.300 kr/mån. (Dessa siffror har varit värre :)

Men ska man söka ett belopp på runt 220K och lösa allt utom SEB? Eller ska man söka ett totalbelopp på 350K och räkna in SEB där? Är det skillnad i chansen att lyckas bli beviljad mellan de 2 olika alt?
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Haha, tack turnaround =) Skrev innan jag hann läsa ditt meddelande =)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Jo medlemslånet är hyfsat ok. Men resten är mer tveksamma.
Vad gäller SEB så är det enkla lånet. Ligger idag på 6,62%. Är medlem i Unionen som har 4,93 om man söker via facket. Kanske ska testa det när jag ska baka ihop?

Sedan vet jag inte vilken taktik jag ska ha när det drar ihop sig. Jag har dragits med dessa skulder länge. När det var som värst var det 18 skulder som var uppe i 600K.
Nu strävar jag åt att baka ihop det. Såg en annan medlem här som lyckades baka ihop allt hos Norwegian först och sedan hos en vanlig bank. Bara att få baka ihop det skulle kännas skönt för att komma ner i månadskostnad.
Idag betalar jag ca 14.300 kr/månaden på dessa krediter. Då amorteras 10.300 kr/mån. (Dessa siffror har varit värre :)

Men ska man söka ett belopp på runt 220K och lösa allt utom SEB? Eller ska man söka ett totalbelopp på 350K och räkna in SEB där? Är det skillnad i chansen att lyckas bli beviljad mellan de 2 olika alt?
har du 2 lån hos seb? du skrev seb medlemslån vill jag minnas i alla fall.
Du verkar ha rätt ok förutsättningar om man jämför med andra som ställer liknande frågor här, jag tror dina chanser att få ihop allt till ett medlemslån hos SEB (eller nordea elller någon annan som kör medlemslån åt fackförbunden) är hyfsade, och då på hela beloppet i ett, aldrig ens behöva blanda in norskarna. Men som någon sa, utan kreditbetyget är det lite svårt å veta..
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Förlåt förvirringen. Det är bara ett lån. Var jag som i mitt huvud satt och tänkte på att jag borde göra om det till ett medlemslån (är medlem i Unionen). Idag är det det s.k "Enkla lånet". Egentligen samma lån, fast med sämre ränta som jag haft sedan 2009. Lånet var ursprungligen på 280K. Idag är det nere på hälften ungefär.
Jag håller er uppdaterade med kreditbetyget så fort jag kan logga in. Nu ska jag krama kudden. Har en vecka kvar innan semestern.
 

Dunkey

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 April 2015
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Jag tror att ditt Creditscore kommer att ligga relativt högt och de har att göra med att du utnyttjar dina krediter. Creditscore visar hur stor sannolikhet man kommer att få betalningsproblem inom ett år.

När jag skaffade mig Minuc för ca 2 månader sedan hade jag utöver mina blankolån ett kredit som utnyttjades till 95%. Jag fick Creditscore 12.7%. Jag betalade av ett av blankolånen och betalade in min kredit så att utnyttjande graden låg på 30%. Därefter fick jag ett Creditscore 1.6%.

Nu har jag betalt av hela min utnyttjade kredit (tänker inte avsluta den - utan att behålla den på 0). Förhoppningsvis så hamnar jag nu när Creditscore uppdateras på under 1.0%.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Jag undrar också lite det här med rating.
Jag har 3 kreditkort (Norwegian 15.000kr där jag även har använt dom 15.000 kronorna, OKQ8 kreditkort beviljat 30.000kr där jag också har använt dom 30.000 kronorna och Collector Easyliving beviljat 10.000kr där jag också har använt de 10.000 kronorna).

Ska man prioritera att betala bort dom och avsluta dom 3 skulderna(eftersom att dem syns på UC) för att få en bättre rating och på så sätt få större chans att få ett samlingslån?

Eller ska man prioritera att betala bort andra högre lån man har som också syns på UC?

Eller ska man prioritera att betala bort skitlån man har som inte syns på UC(som bara syns på Creditsafe osv)?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 835
Mottagna reaktioner
7 211
Poäng
4 807
I princip är det bästa att betala klart på lånen med högst ränta men sen kan det finnas andra skäl till att man väljer att göra på ett annat sätt. Man släcker kanske där det brinner mest för stunden.
Ser att många har lån hos Norwegian, hur är deras villkor för att få lån när det gäller inkomst?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp